5 věcí, který jsem měl jako fotograf vědět od začátku!

5 věcí, který jsem měl jako fotograf vědět od začátku!

Zaznamenat událost, radost, pohyb a nebo prostě jen část okamžiku. Že se záliba přemění na něco, co mi zajišťuje střechu nad hlavou a práci snů jsem před 8 lety netušil ani omylem. Tenkrát jsem se dopustil strašně moc chyb, před kterýma bych chtěl začátečníky varovat.


RAW, RAW a jedině RAW

RAW je jeden z důvodů proč si kupujeme profesionální foťák. Je v něm obsaženo víc dat a neznamená to, že se některé vlastnosti lépe upravují. Kompletně všechna data obsahují více informací, a tak se dá fotka upravit mnohem lépe a bez artefaktů (takovej ten kostičkovej bordel a hnusnej šum). Nikdy nevíš, kdy se taky budeš chtít k nějaké fotce vrátit a třeba upravit jinak.


Hodně foť a taky hodně vyhazuj

Ne prostě kámo nenecháš si z večerní párty 1300 fotek. A ano opravdu jich stačí 20. Vyber ty nejlepší. Nenechávej dvě podobné, jedna je prostě lepší a ta horší jde do koše. Pokud to není zachycení fakt nějakýho super-okamžiku, tak všechny fotky s “na hovno”: kompozicí, ostrostí, světlem, barvama, zavřenýma očima a další takové patřží do koše. Jsi fotograf a ne sběratel odpadu.


Kompozice

Každej o ní mluví, ale kromě zlatýho středu a takové té poučky, že má něco někam vést se víc nedozvíš. A ono je to mnohem jednodušší. Stačí se podívat na obrazy. Protože umělec to maluje tak, jak je to podle něj nejlepší. To že krajnice jde přesně do rohu a nebo řeže fotku v diagonále dává mnohem víc smysl, než když se to jebne cenťák od kraje.


Technika

No tak o technice to fakt není. To že jsou fotky hnusný nebo nevypadají tak jak si představuješ, je dáno pravděpodobně tím, že jsi to blbě vyfotil a nebo posral v postprodukci. Měl jsem všechno, co se ve světě DSLR objevilo a na konec jsem se vrátil k pevné 35 F/2 staré 25 let. Mám ji na menší D750 a jsem s tím spokojenej jak želva.


Barvy

Tohle je ta nejdůležitější věc ve focení a rád se nechám přesvědčit o opaku. Protože pak by mi to ulehčilo spoustu práce. Ale pro zatím si stojím za svým. Jestli máš modrou oblohu, zelenou trávu, k tomu žlutý kytky, jebneš do toho červenou motorku a jezdce ve fialový kombinéze, vznikne prostě humus. Je potřeba to mít trochu promyšlený, a tak správně vybrat prostředí, ve kterým se chystáš fotit. Stejně tak ale nepodceň kombinaci objektů focení.

Tak uvidíme za další 8 let, co teď dělám všechno blbě. Protože jako fotograf se můžeš vzdělávat do nekonečna a to je na tom asi to nejlepší!